SPRITKØRSEL Hvert år bliver cirka 6.000 personer sigtet for spirituskørsel på de danske veje, og det er noget skidt – spritbilister er livsfarlige; ifølge en dansk opgørelse citeret i FDM er risikoen for at blive indblandet i en ulykke 25 gange større for spritbilister.
Derfor skal berusede bilister af vejene – og det hjælper alkolås-ordningen med.
En alkolås er en effektiv stopper for spirituskørsel. Når alkolåsen er installeret, er den sluttet til startsystemet. Dermed kan bilen først startes, når føreren har blæst i alkolåsen og været under den tilladte alkoholpromille.
Det er i Danmark frivilligt, om man som dømt spritbilist vil benytte alkolås. Den giver imidlertid god mening for de fleste, da en alkolås både forhindrer bilister i at køre beruset og gør det muligt for dømte spritbilister at beholde førerretten, hvilket kan være vigtigt i forhold til at beholde et arbejde. Erfaringer fra Sverige har vist, at spiritusdømte nemmere kan beholde deres arbejde, hvilket igen har betydet, at der er færre spritgengangere – altså bilister, der dømmes for spirituskørsel flere gange. Dermed er de sociale konsekvenser af at køre sprit mindre.
Alkolås-ordningen består af to ordninger; en frivillig og en obligatoriske, og der er forskellige betingelser knyttet op på de to ordninger.
Det er dels promillen, du blev dømt for, og dels tidligere domme for spirituskørsel, som spiller ind, når du skal vurderes til den ene eller den anden alkolås. Du er således omfattet af den obligatoriske ordning, hvis du er dømt for spirituskørsel med en promille på mere end 2,0 flere gange, mens du er omfattet af den frivillige ordning, hvis du er dømt for spirituskørsel mellem 1,2 og 2,0 i promille.
Hvis du ved spirituskørsel har været årsag til personskade eller sat andres liv i alvorlig fare, så kan den frivillige ordning dog ikke anvendes.