SILKEBORG Det kan være svært at finde ud af, om man skal slå op med en partner gennem et langvarigt forhold.
I hvert fald virker det til, at nogle af partierne i Silkeborg Byråd ikke helt kan beslutte sig for, om det er en god eller dårlig idé, at kommunen én gang for alle skal vende ryggen til Midtjyllands Lufthavn og dermed opsige sit ejerskab af lufthavnen i Karup.
Sådan ser status ud efter tirsdagens møde i økonomi- og erhvervsudvalget, hvor politikerne skulle drøfte kommunens fremtidige ejerskab af lufthavnen.
- Vi har drøftet sagen og sendt den videre til byrådets beslutning, lyder det kort fra borgmester Helle Gade (S).
Hvad stemmer Socialdemokratiet, når sagen kommer i byrådet på tirsdag?
- Sagen er drøftet, og vi sender den videre til byrådets afgørelse, gentager Helle Gade.
Men hvad stemmer I, når sagen kommer i byrådet?
- Det skal vi have drøftet, siger Helle Gade uden at komme et svar nærmere.
Steen Vindum (V) kan heller ikke svare på, hvordan Venstre forholder sig til sagen efter mødet i udvalget. Han skal også først drøfte sagen med resten af sin byrådsgruppe.
Gitte Willumsen (K), der vikarierede for Martin Jakobsen (K) i udvalget, kan heller ikke komme med et klart svar for eller imod lufthavnen.
»Det tager vi i gruppen«, skriver hun i et svar.
Hurtigt og ordentligt
De mest klare meldinger kommer fra SF og Radikale Venstre i udvalget.
- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at SF vil stemme for, at vi ikke længere er en del af lufthavnen. Men vi skal træde ud af samarbejdet om lufthavnen på en ordentlig, sober og værdig måde i forhold til de andre ejerkommuner. Vi skal give de andre kommuner en rimelig frist til at finde ud af, hvad der skal ske, hvis vi opsiger vores ejerskab, siger Lars Hansen.
Ifølge forpagtningskontrakten kan en ejerkommune udtræde 1. januar med et års varsel. Så hvis der er flertal for at opsige kommunens ejerskab på byrådsmødet i næste uge, kan Silkeborg Kommune være ude af lufthavnen 1. januar 2025.
- Jeg ved ikke, om en endelig udtrædelse pr. 1. januar 2025 eller 2026 er mest realistisk. Hvis det først bliver fra 2026, er det positivt, at regeringen fra 2025 vil give et tilskud til lufthavnen på 10 millioner kroner. Det betyder, at vores årlige kontingent til lufthavnen bliver mindre, men det ændrer ikke på, at vi mener, at lufthavnen er overflødig, siger Lars Hansen.
Forslag fra NB og løsgænger
Radikale Venstre er på linje med SF.
- Vi ønsker, at vi udtræder af Midtjyllands Lufthavn og gerne så hurtigt som muligt og så ordentligt som muligt, siger Luis Da Silva Martins (R).
Det var Jan Beck-Nielsen (NB) og Lars Hedegaard (løsgænger), der på byrådsmødet i november stillede forslaget om at opsige kommunens ejerskab af lufthavnen.
Forslaget kom dog aldrig til afstemning, da Ivan Greve (S) fik opbakning til at sende sagen en tur i økonomi- og erhvervsudvalget for at få belyst sagen noget bedre. Nu får byrådet så glæden af sagen igen på årets sidste byrådsmøde på tirsdag.
Midtjyllands Lufthavn
Midtjyllands Lufthavn
Midtjyllands Lufthavn er ejet af ni kommuner, hvoraf Silkeborgs ejerandel på syv procent er den mindste. Silkeborg Kommune betaler et årligt tilskud svarende til kommunens ejerandel på de syv procent.
Ejerkommunerne har gennem årene foretaget løbende kapitalindskud i lufthavnen. I 2023 udgør det samlede indskud til lufthavnen ni millioner kroner fra de ni kommuner. Det samme gør sig gældende i 2024. Heraf betaler Silkeborg Kommune et indskud på 630.000 kroner i år og igen i 2024.