LUFTHAVN Midtjyllands Lufthavns ni ejerkommuner har i alt et »opland« på omkring 530.000 indbyggere. Her har man turisme med blandt andet en fantastisk vestkyst, Søhøjlandet, fiskemuligheder. Desuden har man provinsens største messe- og kongrescenter, mange aktive og dygtige produktions- og handelsvirksomheder. Og naturligt behov for familier der skal mødes med familie og venner. Et så solidt underlag ville mange lufthavne være misundelige over. Rent faktisk har ejerkommunerne til lufthavnene i Aalborg og Billund betydeligt færre i deres »opland«. Alligevel lykkes de lufthavne langt bedre end Midtjyllands Lufthavn, men tiltrækker også mange kunder fra »vores« område, både rejsende til og fra København og mange andre destinationer.

Er Midt- og Vestjyderne bange for at flyve, eller gider de ikke have familie og venner på besøg? Synes den lokale turismeindustri, konference- og kursusvirksomhederne samt produktionsindustrien at de har nok i forvejen så de ikke behøver mere? Bør vi isolere os i »Udkantsdanmark«? Nej det tror jeg virkelig ikke på! Vi er en solid del af Vækst-Danmark og flere af kommunerne plejer at score højt som Danmarks mest erhvervsvenlige. Men at samarbejde om, og udvikle, et stort fælles aktiv som en lufthavn, det virker de ni kommuner ikke kunne finde ud af! I stedet for begynder nogle at snakke om at trække sig ud af samarbejdet! Man synes at det koster for meget i driftstilskud. Hvorfor ikke, i stedet for at sidde og vente, se på hvordan man kan udvikle mulighederne for at »bygge bro« mellem kommunernes virksomheder, turismevirksomheder og beboere, på den ene side og samt på den anden side lufthavn og luftfartsselskaber sammen med en af lufthavnen ansat ruteudvikler. Skabe bedre muligheder for transport mellem byerne og lufthavnen. På den måde skabe underlag for ikke alene et bedre underlag til flyruten til København, men også at etablere andre ruter, der kan dække det behov der er her for forbindelse til den store verden både erhvervsmæssigt og til ferier.

Midtjyllands Lufthavn er den sidste lufthavn i provinsen der kun har politisk udpegede repræsentanter i sin bestyrelse. Resten har taget professionelle bestyrelsesmedlemmer samt medarbejderrepræsentanter ind, og skåret ned på politisk styring. De andre lufthavne har også ansat ruteudviklere. Effekten i forhold til Karup er meget tydelig, og det er blevet specielt tydeligt efter udfordringerne under Corona perioden!

Der findes et rigtigt godt underlag for at fortsat have en civil flyveplads i Karup. Men der skal en stærk og udviklingsorienteret professionel bestyrelse til, samt en klar vision og nogle stærke strategier. Forandringen må ske NU! Det kan ikke vente til en gang efter næste kommunalvalg. Da vil underlaget for Københavnsruten sandsynligvis være væk og det vil være endnu vanskeligere at bygge noget nyt op.

Hvad mener du?

Har du en mening om eller kommentar til denne artikel, er du velkommen til at kontakte mig på min mail [email protected]