KARUP Midtjyllands Lufthavn får nu et stort ønske opfyldt.

Lufthavnen vil gerne have mere konkurrence og måske flere flyope-ratører til at byde ind på Karup-København-ruten, og det giver nye regler mulighed for.

Flyselskaber, der hovedsageligt flyver i Danmark, får fremover nulmoms på deres indenrigsflyvninger og bliver således ligestillet med flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udlandet.

Dermed får indenlandske flyselskaber i højere grad mulighed for at byde på indenrigsruter i lige konkurrence med udenlandske flyselskaber, lyder det i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet.

Arbejdet længe på det

Formanden for lufthavnen, Ulrik Wilbek, fortæller, at det er lufthavnen, der har henvendt sig til ministeren med moms-problematikken.

- Momsfritagelse giver mulighed for, at nye operatører kan komme til, og det vil skabe øget konkurrence på området, siger Wilbek og tilføjer:

- Vi vil gerne have større fly. Det giver mulighed for øget fleksiblitet og mulighed for lavere priser, siger han.

Ifølge lufthavnsformanden har lufthavnen kontakt med et eller flere selskaber, hvor moms-problematikken spiller ind.

Årlig støtte

Samtidig er der med aftalen om Grøn Luftfart sikret en fast årlig støtte til de mindre regionale lufthavne, oplyser transportminister Thomas Danielsen (V).

- Det giver ikke mening, at man bliver straffet for kun at flyve indenrigs. Det gør vi op med nu, så der bliver plads til mere indenrigsflyvning. Vi har også støttet Midtjyllands Lufthavn med 4,2 millioner sidste år og i år, og fra næste år er støtten fast på 10 millioner kroner. Det er samlet set en pakke, der giver lufthavnen gode muligheder for at drive indenrigsflyvning, siger Thomas Danielsen.

Efter momsloven gælder nulmomsen alene for de flyselskaber, hvor udenrigstrafik udgør mere end 55 pct. af deres samlede flytrafik. Skatteministeren vil nu fremsætte en lovændring i efteråret 2024, så ændringen kan træde i kraft 1. januar 2025.

Ulrik Wilbek erkender, at udfordringerne ikke er forbi for den underskudsramte lufthavn.

- Jeg tror lufthavnen er reddet, men spørgsmålet er snarere om ruten er reddet.

- Vi kan godt lande fly for det beløb, vi får ind, men vi vil gerne have en volumen, der gør, at det er rimeligt, at lufthavnen er der og får støtte.

- Det er jo det, vi hele tiden arbejder på.

- Den volumen og passagertal, der er der nu, er ikke god nok. Derfor håber vi også på nye aktører eller at det nuværende selskab sætter større fly ind, når der nu kommer konkurrence, siger Ulrik Wilbek.